Agogo
Agogo - zvonce
Jasný odkaz na Afriku mají zvonečky Agogo. Jsou to dva zvonky různého ladění - vyšší a nižší, napojené na jedno společné držátko - patku. Drží se v jedné ruce a rozeznívají se paličkou, v ruce druhé. V Africe se můžete setkat s těmito dvou-tónovými zvonky v mnoha různých podobách, tvarech a zvucích. Také v sambě hrají tyto zvonky velmi důležitou roli.
Podoba je trochu odlišná od té africké. V Africe jsou agogo-zvonky většinou ve velmi syrové podobě - jako od kováře. Brazilská agoga jsou uhlazená a lesklá. Africká agoga jsou někdy řazena na držátku vedle sebe, na rozdíl od podoby brazilských agogo-zvonků, kde jsou vždy nad sebou.
Zvonků agogo je velké množství. Meinl vyrábí a dodává na český trh dva typy. Větší agoga: níže naladěné zvonky, upevněné nad sebou. Přichycené na delší pružné patce, která se dá při hře "zcvakávat" k sobě. Je to speciální technika hry, kdy cvakání zvonků o sebe doplňuje hra paličkou.
Menší - zvukem vysoká agoga, s menším a větším zvonkem spojené patkou, u které se nedá použít technika "zcvakávání". Tyto dvě velikosti si můžete pořídit buď v lesklé podobně - Agogo Chrome Finis Model, nebo v matné podobě, Agogo - Steel Finis Model.
Agoga mají mít čistý kovový zvuk. Každý nástroj zní pochopitelně trochu jinak, doporučuji tedy vybrat si z více nástrojů, z více zvukových možností. Také vám radím rozeznívat zvonky tenčí paličkou, nejlépe typem paličky na timbales. Při hře silnou, tlustou paličkou, mohou agoga podélně prasknout. Tím pádem je konec čistého zvuku. Doporučuji tedy hrát jemně a "neřezat" do zvonků hrubou silou.
Agogô
From Wikipedia, the free encyclopedia
An agogô (meaning gong or bell in Yoruba) is a single or multiple bell now used throughout the world but with origins in traditional Yoruba music and also in the samba baterias (percussion ensembles). The agogô may be the oldest samba instrument and was based on West African Yoruba single or double bells. The agogô has the highest pitch of any of the batería instruments.
Contents[hide] |
[edit] Construction
The African agogô bell is also called the gangkogui or gonkogui. It is made of metal with each bell a different size. This allows a differently pitched note to be produced depending on which bell has been hit. Originally wrought iron, they are now manufactured in a variety of metals and sizes for different sound qualities. The most common arrangement is two bells attached by a U shaped piece of metal. The smaller bell is held uppermost. Either bell may be hit with a wooden stick to make a cow-bell like sound or less commonly a clicking sound is produced by squeezing the two bells together.
[edit] Religious origins
It is used in the ceremonial music of religions in Yorubaland as well as in their new world practice, which are based on beliefs brought by slaves from Africa such as candomblé. It may be officially used for congregation or heralding the coming of a dignitary. It is the main instrument of Obatala and Orisa Nla (Orisa Nla o, Alagogo Oje o). (Both Obatala and Orisa n la are very important Yoruba deities or gods).
[edit] Use of agogô bells
David Byrne, lead singer of 1980s and 1990s rock band Talking Heads, has used the agogô on various albums and live in concert. Also, agogô bells play a distinctive role within drummer Neil Peart's solos during his live performances with the band Rush.