Jdi na obsah Jdi na menu
 


Pipa

2. 3. 2008

 

 

 

 

 
 

viz :  en.wikipedia.org/wiki/Pipa

Pipa

Experimentální strojový překlad hesla Pipa z encyklopedie Wikipedia pořízený překladačem Eurotran. Je tento překlad nedokonalý? Pomozte nám jej zlepšit!
 
A woman plays the pipa in the New York City Subway's Times Square Station, 2004.
Žena hraje pipa v New York podchod je Měří stanici čtverce, 2004.

pipa (Číňan: 琵琶; pinyin: pípá) je utrhnutý Číňan smyčcový nástroj. Někdy nazýval Číňana loutnou, nástroj má hruškovité dřevěné tělo. To bylo hrál pro skoro dva tisíce roků historie v Číně, a patří k utrhnuté kategorii nástrojů (彈撥樂器). Několik příbuzných nástrojů ve východní a jihovýchodní Asii je odvozeno z pipa; tito zahrnují Japonce biwa, Vietnamese đàn tỳ bà, a korejský bipa. Korejský nástroj je ten jediný tři to je už ne použité. Pokusy oživit nástroj propadly, ačkoli příklady přežijí v muzeích.

Hraní a výkon

Jméno “pípá” je tvořen dvou čínských slabik, “pí” (?) a “pá” (?). Tito jsou dva nejvíce obyčejné způsoby, jak hrát na tento nástroj. “Pí” je tlačit indexový proužek pravé ruky od pravý k odešel, a “pá” je táhnout palec pravé ruky od odešel spravit, v opačném směru. Řetězce byly původně hrál používání velký plectrum v dynastii Tanga, pak postupně nahrazený nehty pravé ruky. Od revolucí v Číňanech výroba nástroje během 20. století, měkčí zkroucené hedvábné řetězy časnějších časů byly vyměněné pro nylon-natočil řetězce oceli, který být daleko příliš silný pro člověka nehty tak nepravdivé hřebíky jsou nyní použití, postavený plastu nebo želvovina, a připevnil ke špičkám prstu s hráčskou volbou pružné pásky.

A Tang Dynasty five-stringed Pipa
Tang dynastie pět-stringed Pipa

Prototypy pipa už existovaly v Číně v Qin dynastii (221 př.n.l. - 206 př.n.l.). V té době, byly tam dva druhy pipa. Jeden byl rovný-muchlal se, s kulatým zvukem krabice a dvě tváře zvyšovali se s kůží. Jiný byl věřil být inspirován primitivními formami zheng, konghou a zou. To také má rovný krk, dokola zdravá krabice, a také čtyři řetězce, spolu s dvanácti standardy poznámek. Tento model byl později rozvinutý do nástroje známý dnes jako ruan. Moderní pipa je blíže k nástroji, který vznikl v Persii (kde to bylo voláno barbat) a byl představen do začátku Číny v pozdní Jin dynastii (265-420 n.l.). Tang érou, pipa stal se populární u císařského soudu. To mělo pokřivený krk, 4 nebo 5 hedvábných řetězců, a 5 nebo 6 pražců, a byl hrál si s plectrum na horizonal svém místě. Jak věky plynuly, pokřivený krk byl nahrazený nějakým rovným, množství pražců zvětšilo se na mezitím 30 a 32, plectrum byl nahrazený nehty a vodorovná hrající pozice byla nahrazena svislý (nebo blízko-svislý) pozice. Během této doby, pět-pipa stringed stal se ztracený.

Pipa stal se favoritem v dynastii Tanga, za tu dobu perští umělci a učitelé byli v poptávce v hlavním městu, Chang'an (který měl velkou perskou komunitu). Mnoho jemně vyřezaného pipas s krásnými vyloženými vzory se datuje od tohoto období. Množství pipa-hrát buddhistická polořadovka-božstva jsou líčena v nástěnných malbách Mogao jeskyní blízko Dunhuang.

Pipa je odkazoval se na často v Tangu poezie dynastie, kde to je často chváleno pro jeho refinement a delikátnost tónu. Bai Juyi je slavný “Pipa Xing” (Pipa píseň) popisuje náhodné střetnutí s ženským pipa hráčem na Yangtze řece:

大絃嘈嘈如急雨  : Tučné řetězce chrastily jako prská náhlého deště,
小絃切切如私語  : Jemné řetězce hučely jako šepoty milovníků.
嘈嘈切切錯雜彈  : Štěbetat a ťukat, ťukat a štěbetat,
大珠小珠落玉盤  : Jako perly, velký a malý, na nefritovém talířovém pádu.

Repertoár

Tam jsou četné pipa kusy v obyčejném repertoáru, který může být rozdělen do čtyř výrazných stylů:??? wen (civilní),??? wu (válečný),??? da (soupravu), a??? xiao (sólo).

Slavné kusy obsahují? 十面埋伏? Shimian Maifu [Ambushed od desíti stran],? 夕陽簫鼓? Xiyang Xiaogu [flétna a buben za soumraku],? 陽春白雪? Yangchun Baixue [bílý sníh v Sunnym Springovi],? 龍船? dlouho Chuan [Dragon loď],? 彝族舞曲? Yizu Wuqu [tanec Yi lidí],? 大浪淘沙? Dalang Taosha [velké vlny tlačit písek],? 昭君出塞? Zhaojun Chusai [Zhaojun u Frontiera] a? 霸王卸甲? Bawang Xiejia [King Chu svleče jeho obrněné jednotky].

Nová složení

V pozdní 20. století, velmi přes snahy Wu muže, Min Xiao-močál, a jiní neobyčejní umělci, Číňani a západní současní skladatelé začali vytvořit nová díla pro pipa (oba sólově a v kombinaci s komorními soubory a orchestrem). Nejprominentnější mezi tyto je Terry Riley, Philip Glass, Lou Harrison, Tan šedivý, bystrý Sheng, Chen Yi, Zhou dlouho, buchta-Ching Lam, a Carl Stone. [1]

Pipa také byl použit v rockové hudbě; Kalifornie-umístěný upír skupiny představoval to v jejich písni “vodný přenos,” jak hrál kytaristou skupiny, Mike Einziger. [2]

A standard modern pipa with white ox horn for neck and pegs
Standardní moderní pipa s bílým volským rohem pro krk a věšáky

Umělci

Pravděpodobně nejlépe známý pipa hráč mezinárodně je muž Wua, virtuózní umělec a bývalý student Lina Shicheng Pudong školy. Wu získal první Masterovu hodnost v pipa a vyhrál první National akademická soutěž o čínské nástroje. Ona žije v Bostonu, Massachusetts a pracuje značně s Číňanem, cross-cultural, nová hudba, a skupiny džezu.

Jiní současní hráči zahrnují Min Xiao-močál, Tang Liangxing, Jiang Ting, Gao Hong, Qiu Xia on, Liu tesák, Yang Jing, Ting Ting (Zong Tingting), a Zhou Yi. Beijing-narozený, Londýn-domácí pipa umělec Cheng Yu (程玉) hraje na pět-pipa řetězce, obnova verze nástroje to dříve existovalo v Číně před osmým inzerátem století.

Zajímavé fakty

Loquat strom a ovoce, nazvaný pipa (枇杷) v Číňanech mandarína, být pojmenoval podle nástroje, pravděpodobný kvůli výraznému tvaru ovoce stromu a listů, oba který podobat se skupině pipa.

Nahrávky

  • Lin, Shicheng, a Gao, Hong (1996). Lovečtí orli chytat labutě. IFTPA (mezinárodní přátelství přes Perfroming umění).
 
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA