Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tak jsem se dnes přihlásil na zajímavý seminář. Ovšem až na druhý pokus, neboť první termín byl beznadějně obsazený ( ani tentokrát nemám ještě potvrzenou přihlášku, ale musí to vyjít, tak nějak to cítím). Pojedu s kámošem Františkem, přespíme v Praze, pokecáme, možná i někam vyrazíme......
Seminář spolupořádá časopis Regenerace, více na : www.shamansyurt.com

8.10.2007 přišlo potvrzení přihlášky, no neříkal jsem to ???!!!!............jo a taky jsem dneska sbíral nějaký kamínky, radši víc, musím vybrat 41 parádních, taky něco pro Frantu, něco jako rezervu , kdyby taky někdo neměl.....prostě takových 150 až 200 ks navíc......no jako vždycky....toho už se asi nezbavím......třeba když někam jedu, vezu plnej kufr prádla a pak většinu zase zpátky, ách jo....

3.-4. 11.
Seminář ve spolupráci s časopisem ReGeNeRaCe - OPAKOVÁNÍ
pro velký zájem opakujeme tento seminář, který se bude celý konat pouze v centru Šamanská jurta a přilehlých prostorách rekonstruovaného mlýna.
Účastníci se seznámí s obřadností tuvinských šamanů a dozvědí se:
- o způsobech rituálního léčení
- o rituálech svěcení pramenů
- o očišťování domů
- o
pohřebních rituálech 7. a 49. dne
-
poslechnou si tradiční rituální zpěv algyš.
Druhého dne proběhne výuka:
- věštění chuvaanak ze 41 kamenů
- výroba ochranných figurek eerenů spojená s jejich oživováním.
Součástí semináře je také tradiční tuvinský rituál zaměřený na zajištění zdraví a úspěšnosti ve všech oblastech života. Je možná rovněž osobní konzultace a individuální léčení.


----------

Po konci každého semináře od 17:30 do 20 hodin:
- Osobní schůzka se šamankou (věštění s pomocí 41 kamenů, očištění bubnem, horoskop) - Cena 750 Kč

-
Individuální léčení - cena dle dohody
(nutno domluvit vždy před začátkem semináře,nebo rovnou při přihlášce na seminář)

- Berte si sebou pokud možno karimatky, nebo něco podobného, na čem by jste mohli i ležet
- V případě noclehu spacák, popřípadě stan (další info sekce Místo)

- Semináře budou pokračovat i dále po posledním uvedeném termínu, stejně tak i po odjezdu šamanky Oyun plánujeme pokračovat s dalšími sibiřskými šamany.
- Prosím sledujte proto naše webové stránky.

- Z důvodu omezení počtu účastníků na jednotlivé semináře (20 lidí) je nutné se na seminář předem přihlásit (info@shamansyurt.com, 608 314 314).


 
 

archiv: P. Brzáková Pozvání od šamanky

Pro ty, kteří se zajímají o tuvinský šamanismus a tradice tuvinského národa, žijícího v samém srdci Asie, budou určitě zajímavá setkání a semináře, jejichž program proběhne během června a července. Aby toto mělo pro účastníky nejen poučný a kulturní přínos, ale i oddychový a relaxační zážitek, vše probíhat přímo v jurtě a v přírodním prostředí na pozemcích mezi pastvinami nedaleko hospodářského statku U mlýna v jedné z českých osad.
Všichni, kteří se o tuvinské obřady zajímají, by měli rozhodně vědět, že Tuvinci se od dávných dob vztahovali k přírodě jako k živé bytosti a tudíž všechno, co je obklopovalo (oheň, voda, hory, slunce, nebe, země), bylo předmětem jejich uctívání. Proto také všechny tyto objekty mají své duchy-ochránce (např. Čer eezi - je ochráncem země apod.).
Na seminářích se bude hovořit o těchto obřadech: posvěcení nebe, ohně, pramenů a ovaa. Ukážeme si rozdíly mezi posvěcením nebe a ovaa, ale také to, v čem se shodují.
Zájemci se seznámí s devíti sakrálními objekty, bez nichž není možné šamanský obřad provádět.
Dalšími obřady, jimž se budeme věnovat, jsou očištění domu, bytu, kanceláře, automobilu. Tuvinci běžně očišťují místa, domy, kde někdo zemřel nebo je nemocný. Podobně, když řidič automobilu havaroval nebo se s jeho autem dějí nějaké nepříjemnosti. V takových případech je pozván šaman, který tyto prostory očistí pomocí bubnu. Všichni, kdo přijdou na seminář, si tuto metodiku očišťování osvojí.
Znalosti o věštění ze 41 kamenů - chuvaanak jiném z mnoha našich seminářů. Lidé si mohou zadat jakoukoliv otázku, na níž získají odpověď. Může se týkat obchodu, svatby, lásky, zdraví, cesty, dědictví apod. Jako doplněk této výuky je pak věštění z beraní lopatky nebo pomocí kostí "kažyk". Každý z účastníků si přinese 41 kamenů a malý ubrousek, což jsou nezbytné pomůcky pro věštění.
Jedním z nejnáročnějších je pohřební obřad. Když člověk umírá, šaman odvádí jeho duši do nebe. Po smrti se provádí obřad 7. a 49. dne. S těmito obřady zároveň souvisí otázka - co je to "duše". Tomuto tématu se budeme věnovat v jednom z připravovaných seminářů.
Eeren - je figurka, do níž může vstoupit ochranný duch. Během tohoto semináře se zájemci učí dělat ochranu pro sebe, pro své blízké, pro svůj dům nebo automobil.
Pokud se chcete dozvědět více o Tuvě, najdete potřebné informace na našem webu, který je průběžně doplňován a aktualizován a další zajímavé články určitě naleznete i v časopise Regenerace.
Mimo jiné, toto léto se Tuva stane místem výzkumů a setkání nejproslulejších archeologů světa. Oblast Tuvu má nejen své daleko sahající kulturní kořeny, ale například na ostrově Tere-Chol se nachází starobylá unikátní ujgurská pevnost. Vědci a studenti, kteří zde budou působit, se seznámí s dávnými tajemstvími tibetské medicíny, bylin a s významnými výsledky archeologických výzkumů. A pokud vás zajímají léčebné minerální prameny, cestování, příroda a vše zajímavé z této oblasti, můžete nám rovněž napsat a získáte potřebné informace.
26.6. Ludmila Karaoolovna Ojun


TUVINSKÁ ŠAMANKA

Ludmila Karaoolovna Ojun
navštívíla letos v červnu naši republiku, aby zde otevřela První etnografické a obřadní centrum sibiřského šamanismu, nazvané ŠAMANSKÁ JURTA. Zde pravidelně každý víkend lektoruje semináře, kde zájemci se tímto mohou seznámit s jednotlivými šamanskými obřady, které vzešli z dávného umění starých šamanů a používají se již mnoho století. Vzhledem k zájmu lidí, kteří ji žádají o pomoc a radu, pořádá i praxi těchto obřadů individuálně a i tímto se snaží předat lidem to, co se naučila od dávných předků. A ukázat nám, že i v dnešní moderní a uspěchané civilizaci mají staré znalosti stále svoji sílu i bez technologického úsilí.

archiv: P. Brzáková
Tato čtyřicetiletá Tuvinka se stala šamankou poté, co ji životní těžkosti přivedly na pokraj sil. Tehdy ji navštívili duchové a v místní televizi zachytila zprávu o založení první šamanské školy při šamanském centru Chattyg Taiga (Větrná Tajga). Od duchů se dozvěděla, že se má stát šamankou a že její souhlas je nevyhnutelný. Do školy tuvinského šamanismu nastoupila 1. května roku 2000 a trvalo to čtyři roky, než získala patřičné zkušenosti a zasvěcení od svého učitele. Nyní léčí a provádí obřady i ve vzdálených osadách Tuvy, odvážejí ji do hor nebo do tajgy na místa, vzdálená několik stovek kilometrů.

ROZHOVOR
Šamanské schopnosti se většinou předávaly z pokolení na pokolení v rámci rodu. Byli ve vaší linii mezi předky nějací šamani?

Když jsem se stala šamankou, začala jsem pátrat po svých kořenech. Po mateřské linii jsem objevila prabábu, která žila v místě zvaném Ustuu-Iškin. Jmenovala se Ondar Daryjmaa. Dělala pohřební obřady 7. a 49. dne, obřady u pramenů a posvátných stromů. Moje matka mi vyprávěla, že, když jí bylo osm let, viděla obřad, kdy za prababičkou přišla nemocná žena se svými příbuznými. Rituál se konal u pramene. Šamanka vzala svou šedivou kozu a přivázala ji ke stromu poblíž pramene. Potom udělala z mouky a vody rybu, přivázala ji nitkou k větvi a spustila ji do vody. Čas od času při obřadu nutila kozu, aby mečela, neboť prostřednictvím ní navracela ztracenou duši nemocné ženě.
Také z otcovy strany jsem objevila prabábu Dalmaštaj, která dělala obřady v Ejpit-cheme. Zapalovala ohně a rozdávala účastníkům obřadu vařená střeva...

Vzpomínáte si, jaké to bylo, když jste poprvé odváděla ducha zemřelého do země mrtvých?
Měla jsem strach. Byla jsem zrovna na návštěvě v Mongun-tajze. Zemřel tenkrát bratr šamana a šaman odmítl obřad vykonat. Obrátili se na mě, protože věděli, že jsem v kontaktu s duchy a že mě prosí, abych své poslání přijala. Souhlasila jsem pod podmínkou, že u toho bude šaman a že mě bude hlídat. Rozdělala jsem oheň a hranici otevřela. Začala jsem ducha zvát. Přišel. Uviděla jsem, jak sedí v plamenech a drží si hlavu. Viděla jsem, že někoho zabil. Řekla jsem, co vidím, a šaman souhlasil. Zeptala jsem se ducha, kdo mu vzal život. Odpověděl. Jméno jsem pak vyslovila nahlas a šaman přikývl. Potom jsem mu do plamenů podala jídlo, aby se najedl. Když se najedl, položila jsem do ohně cigarety. Zakouřil si a zmizel. Když jsem se probrala, šaman přihlížejícím sdělil, že jsem mluvila pravdu. Od té doby vím, že mohu dělat pohřební rituály sama.

Jakým způsobem léčíte?
Zpívám léčivé písně algyše. Pak bubnováním, vykuřováním. Existuje celá řada způsobů, jak někomu pomoci. Vzpomínám si, jak mě k sobě pozvala jakási žena z vesnice Aryg-uzuu, abych léčila jejího nemocného chlapce. Tenkrát chodil do 8. třídy. Při obřadu jsem pořád viděla hada. Musela jsem dělat obřad několikrát a nakonec jsem hada vyhodila paličkou. Chlapec se pak přiznal, že v létě našel hada, týral ho a ten pak umřel. Po mém obřadu se uzdravil, ale matka mu pěkně vyčinila...

Jedním z nejčastějších obřadů v Tuvě je očištění bytu nebo domu. Vzpomenete si na nějaký takový příklad?
Jedna mladá žena mě poprosila, abych očistila její byt ve vesnici Bora-tajga. Na místo jsem dorazila pozdě a potřebovala jsem přespat, než se pustím do práce. Byl to neveliký dům - ona spala s dcerou na jedné posteli, já v druhé. Jen co jsem začala usínat, uviděla jsem před sebou černou kočku. Třikrát jsem na ni plivla a kočka zmizela. Za nějakou dobu však ze stejného směru se začaly ke mně natahovat černé ruce. Vyskočila jsem z postele, rychle si oblékla šamanský plášť a buben a začala očišťovat místnost. Ve tři hodiny ráno se na dveřích objevila podivná žena. Pokračovala jsem v obřadu, až také zmizela. Obřad jsem završila až ráno. Pak se ukázalo, že bývalá majitelka domu umřela a její tělo leželo uvnitř dva měsíce, nikdo o něm nevěděl. Po smrti se proměnila v diiren - zlého ducha. Protože zemřela těžkou smrtí, nedávala pokojně žít nové rodině, která se tam později přistěhovala.
Dům jsem ještě jednou očistila dýmem za cinkání zvonečku, protože zlí duchové nemohou slyšel jeho hlas. Ducha jsem nakonec vyhnala a dopravila tam, kam patří.

Tradiční tuvinský způsob věštění je ze 41 kamínků od posvátných řek. Vzpomenete si na nějaké případy, kdy jste věštila?
Ve vesnici Bora-Tajga za mnou přišla žena, abych jí věštila z kamínků. Ztratilo se jí deset ovcí. Řekla jsem jí, že polovinu dostane zpátky, druhou musí oželet. Zanedlouho se ukázalo, že stádo rozehnali vlci - pět ovcí se našlo, ale pět bylo vlky roztrháno.
Pak si pamatuji ještě na jeden příklad, kdy za mnou přišla moje známá, aby se mě zeptala, jestli jí jedna rodina vrátí peníze. Řekla jsem jí, že je dostane za měsíc. Nevěřila mi, protože se chystala do Mongolska. Ale stalo se, že se jedna tuvinská rodina vypravila autem do Mongolska za příbuznými, když tam už ona byla, a peníze jí přivezla s sebou. Dokonce jí vzali zpátky domů autem.

Byla jsem v Tuvě svědkem toho, jak šamani očišťovali automobily nebo dělali ochranné duchy eereny a umísťovali je do aut nebo domů. Jakým způsobem je možné udělat eerena? Budete výrobu ochranných duchů učit také na semináři v Čechách?
K tomu jsou zapotřebí stuhy o pěti základních barvách: bílá, červená, žlutá, zelená a modrá. Eerena je rovněž zapotřebí oživit, ukážu způsob, jakým to lze udělat. Ale když uděláte eerena, musíte se o něj dobře starat, jinak by mohl škodit. Je to vlastně oživlá figurka (ať má již podobu figurky nebo barevného "copánku"), živá bytost, chcete-li "probuzená energie"... U nás, když se pak někdo chce z nějakých důvodů eerena zbavit, odnese ho do tajgy k potůčku, kde je mu pak dobře...
Když se člověk stává šamanem, musí takto probudit i svůj plášť, paličku a buben, aby mu dobře sloužili... Jsou daná pravidla, jak toho dosáhnout. Důležitá je čistota úmyslů, záměr.

Ale o ostatním, až raději osobně.


Připravila Pavlína BRZÁKOVÁ


MÍSTO KONÁNÍ

Semináře se konají v otevřené přírodě a v jurtě z důvodu co největší autenticity celého projektu

Ubytování na místě ve vlastních stanech u ohniště v okolí jurty, nebo v sadu (200m) či v penzionu v Kolíně (10km za 100-120 Kč/noc) a Kouřimi (6km za 150-200 Kč/noc).
Doporučujeme vlastní stan a spacák v případě místního noclehu.

Hygiena v přírodní umyvárně či plavání v přilehlém rybníce s mini pláží (200m) nebo je možnost teplé sprchy pro hosty na statku (100m)

Toaleta přírodní (kadibudky) nebo možnost toalety (WC) pro hosty na statku

Stravování vlastní s vařením na ohni či kamnech (poskytneme kotlík a základní nádobí) nebo možnost v motorestu (5km)

Navigace
Semináře se konají ve vesničce Žabonosy (na půli cesty mezi Českým Brodem a Kolínem na pravé straně ze směru od Prahy odbočka "Plaňany, Pečky") na pozemcích Mlýnského statku 13e (pod rybníkem za vlakovou zastávkou).
Kvůli parkovacímu prostoru doporučuji nechat auto na placu před zastávkou a dojit cca 50 metrů po silnici na statek, kde budete dále navedeni na cestu k jurtě, která jde vidět dole na pastvinách od zastávky a rybníka.

Případný spoj vlakem na trase Praha-Kolín zastávka Pečky (zde staví většinou jen osobáky, cesta cca 50 minut), kde je přestup na motoráček směr Kouřim (cca 20 minut) do Žabonos.
Autobusem Praha-Kolín na zastávku Plaňany (cesta cca 45 minut) a pak pěšky cca 700m po cestě podél železniční trati. (Spoje můžete vyhladatna www.idos.cz)

Navigace - detalní zákres jurty na mapě

-------------------------

 


 

Komentáře

Přidat komentář
Kontrolní kód Přehrát audio kód

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA